Pagina's

11 september 2015

De cirkelsjaal; de uitleg.

Heel erg makkelijk, heel snel klaar ... tot iemand me weer eens vraagt om het uit te leggen.  Dan kom ik niet verder dan een tunnel en in twee vouwen en dan toestikken en keren.  Zoiets, maar omdat ik bij nummer 1 iets héél anders uitkwam (ja, echt, zo simpel en toch zo mislukken), dacht ik; kom, ik schrijf dat hier eens deftig op. Niet dat het moeilijk is, verre van, maar als nu iemand een woordje uitleg vraagt ben ik voorbereid :-).

Voor een sjaal maat 2 jaar tot maat 5 jaar gebruik ik ongeveer dezelfde afmetingen; 20 cm hoog op 1 meter tot 130 cm lang. De sjaal zit dan redelijk comfortabel, niet te vast, maar sluit toch mooi aan.  Ik krijg 'm zelf ook nog aan, maar ademen is wat lastiger :-).

Knip twee stroken stof (één in jersey en één in fleece). Hier 120 cm op 20 cm.







 








Speld vast langs de lange kanten van de stof en stik toe met een flauwe zigzagsteek (om ervoor te zorgen dat het wat kan rekken) op persvoetbreedte.  Die jersey krult wel iets om, maar als je genoeg speldjes steekt komt dat helemaal goed.











 














Vouw de tunnel die je net maakte in twee, met de goede kanten naar binnen. (ik trek 'm even over mijn arm en plooi dan de helft terug tot de uiteinden mooi op elkaar liggen)



 





















Sluit de sjaal (met dezelfde steek) en zorg ervoor dat de naden netjes op elkaar liggen.  
Laat een keergat van 5 cm.

























Keren ... en het keergat sluiten met de hand met een blinde hechtsteek.






 












Klaar!
De eerste sjaal die ik vorig jaar maakte heb ik nog doorstikt op een mm, ik dacht dat anders die fleece niet mooi op z'n plaats zou blijven. Maar 't resultaat was dat het een beetje golfde door dat stiksel.  Ik laat het nu.  Jul en Vic hebben vorige winter uitvoerig getest en eigenlijk blijft die fleece wel netjes waar hij moet zitten.

En hop .. nog eentje! :-)































Ik voel weer een bandwerkje aankomen :-)

Stoffen: jersey raketten en zwaantjes van Froy&Dind en fleece: Bobby Sewing.

1 opmerking:

radar bolivar zei

dit weekend ook eens proberen!
groetjes
petra